piątek, 2 lipca 2021

Alkohol w koreańskich piosenkach

 Nie tak dawno został wydany album Twice "Taste Of Love" w którym promowanym singlem jest Alcohol-Free. Zastanowiło mnie w jakim kontekście jest używany alkohol w koreańskich piosenkach, biorąc pod uwagę rozpowszechnioną kulturę picia w Korei. W kpopowych utworach nie ma zbyt wielu odniesień do niego, może dlatego że grupą docelową kpopowych kawałków jest młodzież, która jeszcze nie może pić alkoholu. Postaram się uporządkować na kilka grup odwołania do alkoholu.

1) Alkohol jako dodatek do świetnej zabawy

SNSD - Party

Dziewczyny z SNSD śpiewają o zakrapianej imprezie. W teledysku w rękach członkiń Girls Generation widoczne są drinki, a tekst piosenki to: "Cytrynowe soju, tequila dla mnie, mojito dla ciebie".

2PM - Hands Up
Chłopaki z 2PM wiedzą jak się dobrze bawić. W teledysku również jest alkohol, a członkowie 2PM śpiewają w refrenie, by "wznieść ręce i drinki do góry".

Ravi z VIXX - Alhohol
Piosenka opowiada o samotności gwiazdy, która rzadko spotyka się z przyjaciółmi i proponuje: "Użyjmy alkoholu jako wymówki by się spotkać/ Napełnijmy kieliszek aż się wylewa".

2) Porównanie miłości do odurzenia alkoholem

Twice - Alcohol-Free
Sztandarowym przykładem jest tu Twice, której tekst mówi:
Jestem trzeźwa, ale upijam się
Mimo, że nie wypiłam ani kropli
Jesteś moim szampanem, moim winem, piję moimi oczami
Moją tequilą, Margaritą
Mojito z cytryną
Słodka mimoza, pina colada
Upijam się Tobą
  
BTS - Blood Sweat & Tears
J-Hope wyznaje:
"Kochanie, nie dbam o to, że się upiję. Upijam się Tobą 
Whisky zwaną Tobą".

Suran - Wine
Wokalistka śpiewa:
"Ogarnia mnie słodkie uczucie
Niczym nasza pierwsza niezręczna lampka wina
Było gorzkie i bolesne
Upiłam się tobą
Upiłam się tej nocy"

3) Alkohol jako środek do topienia smutków

Tablo - Bad
Świetny utwór od Tablo, który rapuje: "Nie powinienem pić, lecz tak bardzo łaknę alkoholu".

Epik High (Feat. Kim Jong Wan of Nell) Amor Fati 
Alkohol użyty jako ucieczka od rzeczywistości. Tablo wyznaje:
"Wierzę w tego drinka, a nazywają mnie niewierzącym".

Sistar19 - Gone Not Around Any Longer
Dziewczyny z Sistar  po bolesnym rozstaniu śpiewają: 
"Nienawidzę widzieć siebie pijaną i potykającą się"


4) Inne

Suzy - Sober
Suzy używa stanu upojenia alkoholem jako wymówki, by porozmawiać szczerze ze swoim chłopakiem:
"Myślę, że już się upiłam
Więc będę szczera
Przestań marnować czas na nieużyteczne rozmowy

Nie jestem trzeźwa, nie jestem trzeźwa
Nie dbam o to, że myślisz, że jestem szalona
Ponieważ nie jestem trzeźwa"

Big Bang - Sober
Chłopaki z Big Bang śpiewają:
"Tak trudno jest mi być trzeźwym
Nic na to nie poradzę
Nienawidzę być trzeźwym
Nie mogę bez ciebie zasnąć"
oraz
"Upij się, upij się, wznieś się w niebiosa"

BTS - Fire
BTS po raz kolejny wzmiankują o alkoholu:
"Gdy słońce wschodzi, potykam się o własne nogi
Kompletnie pijany, pijany
Przeklinam  na ulicy".

Jeśli znacie jeszcze jakieś koreańskie piosenki z odwołaniem do alkoholu - dajcie znać w komentarzach.  

2 komentarze:

  1. Poza Sober BB (i nową piosenką TWICE) jakoś nigdy zupełnie na temat alkoholu w piosenkach nie zwróciłam uwagi. Ale w sumie po tych przykładach wydaje się, że metaforyka alkoholu jest dość uniwersalna na całym świecie.

    OdpowiedzUsuń