niedziela, 29 lipca 2018

Wybrane przykłady interesujących lirycznie piosenek BTS - część 2



1 BTS - AM I Wrong
W tej piosence Suga skrytykował polityka. Więcej tutaj



2 Suga - The last



Za słynnym idolem rapperem, który odniósł sukces
ukrywa się jego (nieznana) słaba strona. Jest to trochę niebezpieczne
Depresja, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne. Cięgle powracają w pewnych momentach
Do diabła, sam nie wiem czy to nie jest moja prawdziwe ja
Cholera, moje uczucia są różne od otaczającej mnie rzeczywistości
Od tego konfliktu, aż rozsadza skronie
Gdzieś w wieku 18 lat, zaczęła się moja fobia społeczna
Tak, to było wtedy, gdy mój umysł został skażony
Czasami również obawiam się samego siebie
Nienawiść do samego siebie i depresja, która przejmuje nade mną kontrolę
Min Yoongi jest już martwy (Zabiłem go)
Minęło dużo czasu od kiedy moje codzienne życie stało się zabijaniem własnej pasji i porównywaniem siebie do innych
Moi rodzice byli przy tym, gdy miałem pierwszą wizytę u psychiatry
Wzięli udział w terapii, powiedzieli, że ledwo mnie znają
Sam siebie nie znam,więc kto może mnie znać/rozumieć?
Przyjaciele? Nie. Ty? Nikt nie może mnie poznać
Lekarz zapytał mnie
...
(cisza, bo w Korei nie można wymówić słowa samobójstwo w piosence)

Odpowiedziałem bez wahania: Tak, próbowałem to zrobić
Automatycznie mówiłem słowa "gówno mnie to obchodzi, mam na to wyjebane"
To są słowa, za którymi ukrywałem swoją słabość
Te czasy, które chcę wymazać, właśnie. 
Te wspomnienia, które chcę usunąć, kiedy miałem ten koncert
i byłem przerażony ludźmi, więc ukryłem się w łazience i gapiłem na siebie

W tym czasie ja, w tym czasie ja
Myślałem, że zrekompensuję sobie to odniesionym sukcesem
ale chodzi o to, chodzi o to
wraz z upływem czasu, czuję się jakbym stawał się potworem
Mój potwór nazywa się sukcesem i sprzedałem moją młodość w jego imię
a on chcę jeszcze większych poświęceń

Ambicja która była moją siłą,
pożera/pochłania mnie teraz i czasami trzyma mnie na smyczy
Zatyka mi usta i każe przyjmować i dobro i zło
Nie chcę tego
Cholera, łapię to, więc przestańcie błagam.
Jestem tego źródłem, więc się powstrzymam
Jeśli moje nieszczęście jest twoją radością, pozostanę nieszczęśliwym
Jeśli jestem źródłem twojej odrazy, położę głowę pod ostrzem gilotyny

Rzeczy o których jedynie śniłem, stają się rzeczywistością
Moje dziecięce marzenia są na wyciągnięcie ręki
Pamiętam smak występowania przed tylko dwuosobową widownią, teraz Tokyo dome jest przed moimi oczami
Moje jedno i jedyne życie, jestem w stanie przeżyć je trwając w większej pasji niż ktokolwiek
Moi fani, moi przyjaciele, nie martwcie się, ponieważ już czuję się w porządku cholera
Zaprzeczałem mojej tożsamości wiele razy
Jestem idolem, nie będę już temu zaprzeczał
Agonia, która zanieczyszczała mój stan psychiczny
To koniec tułaczki, bo koniec końców, nie ma jednej właściwej odpowiedzi
Duma, którą myślałem, że została mi odebrana/przeze mnie zdradzona, przekształciła się w poczucie szacunku do samego siebie
Moi fani, podnieście głowę z dumą, kto inny potrafi to robić tak dobrze ja
Od Saiko po Rolex, od AX hall po Gymnastic stadium
Tysiące głów kiwa się na ruch mojej ręki
to nie tak, że nie mogłem zrobić Show me the money, tylko nie zrobiłem do cholery
To nie tak, że wy zdrajcy nie zdradziliście, wy po prostu nie potraficie tego zrobić
Świat poznał część mojej kreatywności zrodzonej ze smakowania słodyczy, goryczy i nawet gówna z tego czasu, gdy próbowałem usnąć na podłodze w łazience.
teraz jest to wspomnieniem, wspomnieniem
Ramię, które zostało zmiażdżone podczas wypadku w czasie pracy
Debiut, którego się desperacyjnie trzymałem
wy ludzie udajecie, że cierpicie
Od Saiko po Rolex, od AX hall po Gymnastic stadium
Tysiące głów kiwa się na ruch mojej ręki
to nie tak, że nie mogłem zrobić Show me the money, tylko nie zrobiłem do cholery
To nie tak, że wy zdrajcy nie zdradziliście, wy po prostu nie potraficie tego zrobić
Smutek mnie stworzył więc patrz uważnie
To nie tak, że wy zdrajcy nie zdradziliście, wy po prostu nie potraficie tego zrobić


3. BTS - Spine Breaker
 

krytyka konsumpcjonizmu w Korei
Oto teledysk samodzielnie zrobiony przez BTS



BTS - 21st Century Girl

piosenka dowartościowująca kobiety

RM - Do you




Suga – So far away (feat. Suran)

BTS - First Love (Suga Solo)

originalna piosenka o pierwszej miłości Sugi - miłości do pianina




BTS - Pied Piper

piosenka dla fanów


BTS - NO


No More Dream




BTS - Not Today 




Born singer

4 komentarze:

  1. A tak w ogóle, ogarnęłam piosenkę NO. Fakt, jest charakterystyczna jeśli chodzi o brzmienie i nie jak typowa piosenka k-popowa. Nie powiem, żeby mi się nie spodobała chociaż raczej nie wpada łatwo w ucho. Oba teksty z NO i No More Dream mi się spodobały, szczerze mówiąc w niektórych piosenkach k-popowych momentami za dużo jest egocentryzmu i przechwalania się a za mało jakiejś refleksji

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, i za takie teksty uwielbiam BTS :)
      Dzięki za komentarz!

      Usuń
    2. masz racje. I dlatego też ja lubię przynajmniej większość piosenek BTS. Bo nawet jeśli śpiewają o miłości to niekoniecznie jest słodkopierdząco.

      Usuń
    3. dobre określenie! :)
      Dzięki za komentarz

      Usuń