czwartek, 3 października 2024

Recenzja Przeklęty Królik - Bora Chung

 

Oto historia, którą kiedyś usłyszałam - mówi południowokoreańska pisarka Bora Chung, po czym zabiera nas w podróżach po swoich opowieściach. O głowie wyłaniającej się z toalety, przeklętej lampie w kształcie królika i lisie, który krwawił złotem.

"Przeklęty królik" to już globalny fenomen - anglojęzyczny przekład Antona Hura nominowany był do Międzynarodowego Bookera i National Book Award - i nic dziwnego: opowiadania Chung to mikstura groteski, przypowieści i folkloru z mocno feministycznym zacięciem. Mieszanka, która czasem przeraża, innym razem odrzuca, ale zawsze uzależnia.

Jak zauważa w posłowiu Botra Czung, wspólnym mianownikiem dziesięciu opowiadań jest samotność bohaterów i to jak sobie z nią radzą. Postaciami targają przeróżne emocje: rozpacz, gniew, żądza, pragnienie bogactwa i władzy, okrucieństwo, chęć zabijania i zdrady.
Każde opowiadanie jest dziwne, z domieszką fantasy i baśniowości; trafia się również gatunek science fiction. 
Sama byłam zdziwiona jak bardzo to dzieło przypadło mi do gustu. Każda historia niesamowicie angażuje czytelnika i nie sposób oderwać się od lektury. Co ciekawe akcja opowiadania "Ponowne spotkanie" dzieje się w Polsce i jednym z bohaterów jest Polak.
Pochłonęłam ten utwór w jeden dzień, więc zachęcam do sięgnięcia po niego.
Ocena: 5/5

5 komentarzy:

  1. Globalny fenomen a ja nie znam, wstyd 😱 ale tytuł już zapisany na listę do przeczytania 🙂

    OdpowiedzUsuń
  2. Byłam niedawno w księgarni i miałam tę książkę w ręce... Ostatecznie nie kupiłam, ale po Twojej recenzji, na pewno w końcu po nią sięgnę! :) A co do książki „Wszyscy zakochani nocą”, to jak ją oceniasz? Podobała Ci się? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podobała, podobała! Chociaż to wg mnie najgorsza z trzech wydanych w Polsce powieści Mieko Kawakami
      Na dniach pojawi się recenzja :)

      Usuń
  3. Samotność jest obecnie chorobą cywilizacyjną. Chętnie przeczytam te opowiadania.

    OdpowiedzUsuń