środa, 1 kwietnia 2020

Relacje koreańsko-japońskie: część 1 - Zarys

artykuł Ask a Korean, który w oryginale można przeczytać tutaj

Cześć Koreańczyku!
W przeszłości słyszałem, że Japończycy patrzą z góry na Koreańczyków. Ostatnio słyszałem, że teraz w Japonii wszystko co koreańskie jest fajne. Więc moje pytanie brzmi 1) skąd zajadłość w przeszłości i 2) skąd podwyższony status dzisiaj? Dziękuję i kocham Twoją stronę
~~~Ciekawski

~Witaj Koreańczyku!
Kocham Twój blog, jest zabawny i informacyjny.. czy kiedy przyjdzie Twój czas na służbę wojskową, możesz wybrać do którego oddziału chcesz należeć? I dlaczego nie będziesz w marynarce wojennej? Słyszałam, że są świetni.
Moim ulubionym sushi barem zarządza Koreańczyk; robi również świetne teriyaki; kiedy byłam w Seattle, zjadłam dobre sushi (ale dużo droższe) nie nie były lepsze od Koreańczyka. Szef (Japończyk) zapytał mnie skąd jestem i odpowiedziałam mu, dodając jak świetne jest danie Koreańczyka i Japończyk był obrażony, nie mógł tego ukryć. Jeśli byłbym Koreańczykiem walnąłbym go za wywyższanie się. Ale ponieważ  jestem biały, zostawiłem jedynie skromny napiwek. Więc moje pytanie brzmi: Co jest wciąż animozją pomiędzy Koreańczykami i Japończykami? Czy Japończycy naprawdę myślą, że są ważniejsi niż inni Azjaci?
~~Drunken Psycho



Pozdrowienia i Szczęśliwego Nowego Roku, Koreańczyku!
Jestem nowym na tej stronie i spędzam miły czas czytając i ucząc się. Dziękuję.
Mama 48 lat, rasy kaukaskiej i moja dziewczyna lat 47 jest Koreanką. Żyjemy ze sobą i kocham tą kobietę całą moją pasją przez ostatnie 4 lata. Moje pytanie to, ja mam nawyk chodzenia do japońskich restauracji. Ona absolutnie nienawidzi wszystkiego co japońskie, powołując się na traktowanie Koreańczyków w czasie II wojny światowej i wcześniej, a prawdopodobnie i później. Na studiach w college trochę było traktowaniu (Koreańczyków). Ale Japończycy trajtowało KAŻDY kraj, nację i ludzi bardzo źle (Chińczyków, Filipińczyków etc. A więc o co jej chodzi?
~~Michael



Witam Ciekawski. Drunken Psycho i Michael!
Co za grupa pytających. I jaki przypadek, że pytania są na jeden temat! Zawzięta nienawiść pomiędzy Koreańczykami i Japończykami jest dobrze udokumentowana i Koreańczyk, mimo że próbował być ponad tym, nie jest wyjątkiem od reguły. (zobacz tutaj dla odniesienia).

Zajmijmy się najpierw sprawami wojskowymi. Drunken Psycho, tak , można wybrać do jakiego oddziału chce się przyłączyć, gdy nadejdzie czas na służbę wojskową, jednak z pewnymi restrykcjami. Te regulacje są zbyt skomplikowane, żeby szczegółowo je opisać. ale generalnie "pożądane" miejsce (jak praca przy biurku, praca blisko domu etc) wymaga niektórych testów i szczęścia (i często - koneksji) a "niepożądane" miejsca (na froncie itp), wymagają mniej: generalnie, waga, wzrost i sprawność fizyczna. Marynarka wojenna rzeczywiście jest świetna - są to tak zwani "Łowcy duchów" i są bardzo dumni ze swojego elitarnego statusu. W rzeczywistości są oni najbardziej nieznośnymi pośród wszystkich nieznośnych Koreańczyków, którzy odbyli służbę wojskową (opisano tutaj). Koreańczyk opuścił Koreę zanim odbył służbę wojskową, więc nie musiał się martwić w którym oddziale ma służyć.

Michael, nie mówisz poważnie w swoim drugim do ostatniego zdania. Załóżmy, że Twoja dziewczyna została zgwałcona, a wtedy gwałciciel miałby czelność powiedzieć: "nie złość się na mnie, Twoja dziewczyna nie jest jedyną którą gwałtowni zgwałciłem". Rozumiesz do czego zmierzam? Czytelnicy. kiedykolwiek wysyłacie pytania, bądźcie świadomi, że będzie to na stronie i każdy to zobaczy. Pomyśl dwa razy zanim wciśniesz "wyślij".

W porządku, teraz na poważnie. Korei i Japonia były umieszczone blisko siebie przez ponad tysiąc lat, więc ich historia jest długa i skomplikowana. Więc ta saga będzie zawierać: zarys, czasy przed współczesne, II wojnę światową i czasy powojenne. Po tym wszystkim będzie jasne dlaczego Koreańczycy tak zaciekle nienawidzą Japończyków.



Oczywiście, ponieważ żyjemy w erze gdzie ludzie nie chcą czytał zbyt długich postów, Koreańczyk streści się w jednym poście. Oto historyczne relacje streszczone w jednym paragrafie:

We wczesnej historii Japonia zawdzięczała Korei wiele (choć nie wszystko) ze swego dziedzictwa kulturowego. W piętnastym i szesnastym wieku, kiedy Japonia została zjednoczona po stuleciach bratobójczych walk, Japonia nieustępliwie najeżdżała Koreę; był to ostatni zakrojony na dużą skalę podbój Korei do XX wieku. Na początku XX wieku, Japonia jeszcze raz najechała Koreę, zaanektowała ją, i popełniła okrucieństwa mające odpowiednik w Holokauście - takie jak Unit 731 i Pocieszycielki (Comfort Women). Po wojnie wiele japońskich liderów oddawało hołd zbrodniarzom wojennym II wojny światowej, twierdząc, że japoński imperializm był korzystny dla podbitych krajów i zaprzeczało popełnionym okrucieństwom. Dzisiaj Korea i Japonia ciągle mają spory terytorialne powstałe z ery aneksji. Ale ostatnio, Korea zaczęła produkować bardzo popularne towary, którymi cieszą się japońscy konsumenci, a relacja koreańsko-japońskie wkraczają w nową erę.


koniec tłumaczenia. Przypomniało mi się, że kością niezgody jest wyspa Dokdo. Koreańczycy nawet mają piosenkę oznajmiającą, że "Dokdo jest koreańską wyspą". Warto zobaczyć.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz