niedziela, 12 września 2021

Dlaczego yaoi jest tak popularne?

 Pamiętam, że kiedy pierwszy raz wkroczyłam do kpopowego fandomu, zaskoczyła mnie duża skala zjawiska "shipowania" męskich idoli ze sobą. Powstawały kompilacje filmików zawierające "momenty" między członkami zespołów obejmujące przeciągłe spojrzenia, mające być dowodem ich głębokiego uczucia, a także fanficki, w których opisywana była homoseksualna relacja między dwojgiem chłopaków. Zwykle pisane są one przez dziewczyny dla dziewczyn. Dlaczego więc romantyczna więź między dwojgiem chłopaków jest tak popularna wśród płci żeńskiej?

Najczęstszą odpowiedzią na to pytanie jest stwierdzenie, że przecież i mężczyznom podoba się widok dwóch całujących się kobiet. Ten sam mechanizm działa w drugą stronę i nie ma w tym żadnej filozofii.

Kolejnym aspektem jest fakt, że widok nie jednego, ale dwójki perfekcyjnie atrakcyjnych mężczyzn ze sobą tworzy miły pociągający obraz. Co dwie przystojne głowy to nie jedna ;)




Trzecim powodem dla którego fanki shipują ze sobą własnych idoli jest zazdrość wobec innych potencjalnie atrakcyjnych dziewczyn. Kiedy mają przekonanie, że ich ulubieniec jest gejem, nie muszą martwić się, że nie sprostają jego wymogom bo już na starcie nie mają szans na jego uwiedzenie. Fanki nie muszą wtedy porównywać się do innych dziewczyn i nie zadawać sobie odwiecznego pytania: "Co ona ma, czego ja nie mam?".  

Kolejnym czynnikiem dla którego homoseksualna relacja jest tak popularna wśród kobiet jest fakt, że głównie odzwierciedla ona relację heteroseksualną, gdzie seme jest wyobrażeniem mężczyzny, a uke kobiety. 

Następnym powodem jest to, że miłość homoseksualna to wciąż temat tabu. Heteroseksualna relacja to coś oklepanego i banalnego. Z kolei więź homoseksualna to coś innego, poniekąd "zabronionego", a wiadomo, że zakazany owoc smakuje najlepiej.

Oczywiście, kpopowi idole doskonale zdają sobie sprawę z tego, co piszą ich fanki i sami dolewają oliwy do ognia, zachowując się dwuznacznie i stosując tak zwany "fanserwis", obejmujący zachowania takie jak przytulanie się a również całowanie. Niegdyś królami fanserwisu było Super Junior, a DBSK nawet nagrało filmik w którym YunJae natknęli się na fanficka i wynikło z tego zabawne nieporozumienie.

11 komentarzy:

  1. Powodem dla którego yaoi jest popularne są fantazje i fetysze dziewcząt jak mniemam ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawie opisane, myślę że wszystko się zgadza ��

    OdpowiedzUsuń
  3. Powiem tak… Jestem anty fanką fanfików ku czci idoli Koreańskich i ich shipów, co nie zmienia niestety faktu, że relacje homoseksualne bardzo oddziaływują na tle wyobraźni. Kobitki mają to do siebie, że posiadają dużą duszę artysty, a co za tym idzie, lubimy czytać, pisać lub oglądać rzeczy typowo artystyczne, piękne i kontrowersyjne z domieszką erotyzmu. Nic nowego, więc, że takie fanfiki czy fanarty z poszczególnymi członkami zespołów są ukazywane jako mocna więź cielesna i emocjonalna. Oczywiście stronę od czegoś takiego, bo jak dla mnie to troszeczkę przeskakiwanie pewnej granicy szacunku. To tak jakby ktoś z nas był osobą publiczną i powstawałyby fanfiki, w którym jesteśmy ukazywani z przyjacielem jedynie w dwuznacznych scenach. Moim zdaniem byłoby mi potem głupio spojrzeć w oczy przyjacielowi po natknięciu się na jeden z podobnych fanfików. Ale no cóż… Wszystko jest dla ludzi, co nie? Ważne, żeby się w tym nie zatracić xD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dokładnie, wszystko jest dla ludzi xd
      Dla mnie granicą jest nie obnoszenie się z shipami przed idolami. Widziałam niestety jak fanki nosiły na fansignach koszulki z napisami "Idol X f*** idola Y" i jest to dla mnie nieakceptowalne.
      Dzięki za komentarz :)

      Usuń
    2. Na samym Twitter’rze niestety natknęłam się na bardzo obnażające fanarty z idolami i dosłownie aż mnie na wymioty brało xd Fakt faktem, że ten ktoś kto to zrobił potrafi genialnie rysować, ale to co zobaczyłam to już było przekroczenie granicy wszelkich innych granic. Ahhh… Ale niestety nie da się tego powstrzymać :/ Jesteśmy bierni w tym co się odwala czasami w internecie :,)

      Usuń
    3. Sama nie natrafiłam na szczęście na tego rodzaju "sztukę". Szkoda, że nie można czegoś odzobaczyć haha

      Usuń
  4. Interesujący punkt widzenia młodych dziewcząt

    OdpowiedzUsuń