czwartek, 26 września 2024

Recenzja Heaven - Mieko Kawakami

 

Czternastoletni chłopak z powodu swojego zeza jest pośmiewiskiem całej klasy. Nie potrafi obronić się przed napaścią kolegów, więc godzi się ze swoim losem i cierpliwie znosi wszystkie tortury i upokorzenia, którym jest poddawany. Pewnego dnia znajduje w swoim piórniku list bez nadawcy, którego treść rozpoczyna zdanie „Pasujemy do siebie”. Odnalezienie kogoś, kto być może rozumie to, co przeżywa, sprawia, że w jego życiu pojawia się promyk nadziei.

Tym promykiem okazuje się Kojima, dziewczyna z jego klasy, prześladowana za bycie brudną i biedną. Dziewczyna ma w sobie radość życia i pewnego rodzaju zrozumienie dla tego, przez co oboje muszą przechodzić.

Heaven to książka wobec której ciężko przejść obojętnie. Czytając ją doświedczałam wielu emocji: od współczucia dla głownych bohaterów, poprzez smutek i dyskomfort aż do bezsilności.
W utworze znajdziemy wiele opisów znęcania się - niektóre naprawdę szokujące.
Nie rozumiałam jednak zachowania Kojimy, która niejednokrotnie postępowała irracjonalnie.
To opowieść o przemocy w szkole. O tym co czuje napastnik. O tym jak obojętni na to są dorośli.
Zdecydowanie polecam tą książkę. 
Ocena: 4,4/5

17 komentarzy:

  1. Uwielbia, gdy książka wywołuje we mnie aż tyle emocji. Zapisuje sobie ten tytuł na przyszłość.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam tę książkę na liście "do przeczytania" i jeszcze kilka tej autorki. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dodam tylko, że właśnie zaczęłam czytać inną książkę tej pisarki i jest bardzo ciekawa. „Wszyscy zakochani nocą”. :)

      Usuń
    2. Tak, już zamówiłam tą książkę. W poniedziałek do mnie dotrze :)

      Usuń
  3. To musi być trudna książka, pewnie podczas czytania wkurzałaby mnie ta obojętność dorosłych na tą całą przemoc.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie powinno być przyzwolenia na przemoc w szkole. Dobrze, że główny bohater znalazł wsparcie.

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja chyba nie dam rady tego przeczytać,w sensie za bardzo emocjonalnie bym to przeżywała....

    OdpowiedzUsuń
  6. Brzmi ciekawie, ale pracując w szkole 37 lat, napatrzyłam się i nasłuchałam dość i nigdy nie zrozumiem przemocy wobec rówieśników!

    OdpowiedzUsuń
  7. Skoro wywołuje emocje, to z pewnością warto ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  8. Chętnie bym przeczytała, choć pewnie emocje szalałyby we mnie...

    OdpowiedzUsuń
  9. To musi być emocjonująca książka. Czuć to w opisie. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie miałam jej w planach, ale poczułam się zachęcona :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Dziękuję za ciekawą recenzję, dobrego weekendu!

    OdpowiedzUsuń