środa, 8 marca 2023

Recenzja Wegetarianka - Han Kang

 

Głośna powieść Han Kang, jednej z najwybitniejszych koreańskich pisarek, za którą zdobyła międzynarodową nagrodę The Man Booker Prize w 2016 roku. Historia kobiety, która chciała wyrazić swój bunt i zmienić swoją codzienność. Yong-hye i jej mąż prowadzą zwykłe życie. Gdy jednak makabryczne obrazy senne zaczynają nękać Yong-hye, niespodziewanie kobieta postanawia zrezygnować z jedzenia mięsa. W kraju, w którym społeczne obyczaje są ściśle przestrzegane, jej decyzja jest szokująca i zupełnie niezrozumiała. Wegetarianizm bohaterki spotka się ze sprzeciwem otoczenia i zburzy codzienny porządek jej życia. W całkowitej metamorfozie zarówno umysłu, jak i ciała niebezpieczne przedsięwzięcie zabierze Yong-hye w nieznane dla niej rejony. Odrzucenie mięsa będzie jedynie początkiem głębokiej przemiany.

Wegetarianka to opowieść o kobiecie, która odrzucała konwenanse, co objawiało się poprzez niejedzenie mięsa a również nienoszenie stanika. W konserwatywnej Korei te czyny spotykały się z niezrozumieniem społecznym. Nawet jej mąż nie podjął próby zrozumienia swojej żony, w związku z kobieta czuła się osamotniona.
Czytając, książka wyzwalała we mnie mnóstwo emocji - od zaciekawienia, poprzez gniew, po współczucie. Wegetarianka szokuje, momentami zniesmacza. a obrazy, które tworzy zapadają na długo w pamięć. 
Zdecydowanie polecam lekturę tego dzieła. 
Ocena: 5/5

16 komentarzy:

  1. Jaki ten świat jest jeszcze dziwny .Książka musi być wspaniała.pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zapowiada się naprawdę ciekawie. Obca mi jest literatura koreańska.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja dopiero od jakiegoś czasu zaczęłam poznawać literaturę koreańską ;)

      Usuń
  3. To jedna z najdziwniejszych książek, które czytałam. Pamiętam, że wzięłam ją z półki w bibliotece uniwersytetu i - chociaż potrzebowałam tylko coś w niej sprawdzić - nie odłożyłam, dopóki nie przeczytałam, chociaż wywoływała we mnie (jak w tobie!) mnóstwo różnych i czasami sprzecznych emocji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Dziwna" to dobre słowo na opis tej książki!

      Usuń
    2. Czytałam tę książkę 2 razy i za każdym razem odkrywałam w niej coś innego. Jest naprawdę niesamowita i myślę, że za jakiś czas sięgnę po nią ponownie. Zresztą książki azjatyckich autorów mają w sobie coś takiego, że lubię po nie sięgać.

      Usuń
    3. Dzięki za komentarz :)

      Usuń
  4. Chętnie przeczytam :D
    Miłego dnia! :)
    Wildfiret

    OdpowiedzUsuń
  5. Słyszałam już nieco o tej książce. Mam ją na oku. ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Swego czasu widziałam wiele opinii o tej książce. Chciałabym ją przeczytać, wydaje się być naprawdę interesująca pod względem tematyki.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ciekawe. Chciałabym kiedyś ja przeczytać. Lubię osoby które wyłamują się powszechnym ramom i żyją po swojemu. Na pewno mi się spodoba

    Kasinyswiat

    OdpowiedzUsuń