środa, 1 marca 2023

Recenzja Ewolucja wizerunku męskiego homoseksualizmu w Japonii - Sara Wielichowska

 

Opis wydawcyKsiążka w przekrojowy sposób ukazuje zagadnienie męskiego homoseksualizmu w Japonii zarówno w ujęciu historycznym, jak i współczesnym. Rozpoczynając od najstarszych wzmianek w japońskiej literaturze na temat związków męsko-męskich oraz klasztornych praktyk nanshoku, autorka prowadzi czytelnika poprzez świat uciech średniowiecznego Edo, problematykę prostytucji, ale i samurajski etos wzajemnej męskiej lojalności, XIX-wieczne potępienie homoseksualizmu pod wpływami zachodnimi, by skończyć na jego współczesnym wizerunku w kulturze popularnej i wyzwaniach wspólnych z resztą świata – dyskryminacji, coming-outu oraz małżeństw.

Przedstawię ciekawe cytaty z książki;

Penalizacja aktów homoseksualnych

"Wcześniejsze posunięcia wskazujące na zmianę stosunku władz wobec wolności seksualnej obywateli doprowadziły do pierwszych regulacji stosunków męsko-męskich i promulgowania przez Shihōshō (司法省, Ministerstwo Sprawiedliwości) w 1873 roku Kaitei ritsuryō (改訂律令, prawa zreformowanego), którego artykuł 266 głosi:

Ci, którzy są zaangażowani w stosunki analne (鶏姦, keikan), powinni być skazani na karę dziewięćdziesięciu dni ciężkich prac (懲役, chōeki). W przypadku arystokracji (華族, kazoku) i byłych samurajów (士族, shizoku) powinno to zostać traktowane jako uwłaczające honorowi wykroczenie. Poszkodowani młodzieńcy w wieku lat piętnastu i poniżej nie powinni być pociągani do odpowiedzialności karnej. Popełniający gwałt (強姦, gōkan) powinni być skazani na karę do 10 lat ciężkich robót. Za próbę gwałtu należy zredukować karę o jeden stopień[5].

Związki homoseksualne były wyjęte spod prawa do lutego 1882 roku (a więc przez 9 lat), kiedy to Kyūkeihō (旧刑法, powtórzone prawo karne) zalegalizowało stosunki analne wśród dorosłych mężczyzn odbywające się za obopólną zgodą."


Homoseksualizm dziś

"Japońskie prawo obecnie nie umożliwia zawierania jednopłciowych małżeństw i rejestrowanych związków partnerskich, mimo że debaty prowadzone na ten temat przez. Na chwilę obecną pary homoseksualne chcące stać się rodziną w świetle prawa uciekają się do wybiegów, takich jak adopcja jednego partnera przez drugiego oraz zawieranie umów upoważniających obu partnerów do podejmowania ważnych decyzji bądź dziedziczenia wspólnych dóbr majątkowych na wypadek nagłej śmierci bądź choroby jednego z nich (共同生活宣言, kyōdō seikatsu sengen). Proces adopcji w Japonii jest możliwy także w przypadku dwóch dorosłych osób (w tej sytuacji osoba starsza staje się rodzicem, zaś młodsza dzieckiem) i wymaga jedynie skompletowania i przypieczętowania przez obie strony dokumentów adopcyjnych w obecności dwóch dorosłych świadków. W rezultacie otrzymują jedno wspólne nazwisko i są uznawani przez prawo za rodzinę, tym samym uzyskując prawo do spadku i do wizyt w szpitalu."

Jest to dość krótkie opracowanie bo liczące nieco ponad 100 stron. Książka zwięźle opisuje historię homoseksualizmu w Japonii. Przed lekturą nie wiedziałam, jaką długą ma on tradycję w Kraju Kwitnącej Wiśni!

Autorka używa wielu japońskich terminów, których znałam zaledwie kilka jak np. bishunen, bushido, yin yang.

Najciekawsze wydały mi się streszczenia słynnych dzieł traktujących o homoseksualizmie, które, muszę przyznać, czytałam z ogromnym zainteresowaniem.

Ocena: 5/5

20 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawa książka,pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Najważniejsze że Tobie książka się podoba. Ja raczej nie byłabym zainteresowana.
    Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi się podobała. Dowiedziałam się wielu nowych rzeczy ;)

      Usuń
  3. nie wiedziałam,że samurajowie tworzyli homoseksualne związki, zawsze kojarzyli mi się z twardzielami dla których uciechy cielesne są nieważne....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, o tym też nie wiedziałam... Ale wiem, że mieli też wrażliwe oblicze. Gdzieś kiedyś czytałam, że samurajowie często zostawali poetami. Przykładem jest, o ile dobrze pamiętam, np. Basho, słynny autor haiku.

      Usuń
    2. A widzisz, tego nie wiedziałam. Dzięki za informację i komentarz ;)

      Usuń
  4. Interesująca książka. Też bym chętnie poczytała na ten temat. W XXI wieku temat homoseksualizmu nie powinnien być sprawą tabu. Dla mnie to całkiem normalne, że ludzie mają pociąg do tej samej płci.

    Buziaki

    OdpowiedzUsuń
  5. Z chęcią bym ją przeczytała <3

    OdpowiedzUsuń
  6. Zapowiada się naprawdę ciekawie. Chętnie przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Myślę, że mogłaby mnie zainteresować ta książka 😊

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawe z tą adopcją, a nie musi być jakaś minimalna różnica wieku? Chętnie przeczytałabym książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, nie musi, choć byłoby to rozsądne rozwiązanie ;)

      Usuń
  9. Hmm tematyka chyba nie moja ;)
    Pozdrawiam serdecznie! :)
    Wildfiret

    OdpowiedzUsuń